Przepisy nie określają powszechnie obowiązującego wzoru listy płac. Taki dokument powinien natomiast umożliwiać obliczenie wynagrodzenia dla każdego z pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Powinien więc określać składniki ich wynagrodzeń za dany okres, w szczególności:
podstawy wymiaru poszczególnych składek na ubezpieczenia społeczne, podstawę wymiaru składki zdrowotnej, wysokość tych składek, kwotę zaliczki na podatek dochodowy, kwoty innych potrąceń oraz kwotę netto wynagrodzenia (kwotę do wypłaty).
Lista płac może przybrać formę indywidualnych dokumentów, generowanych oddzielnie dla każdego pracownika bądź też listy zbiorczej (wieloosobowej), uwzględniającej wszystkich zatrudnionych na umowach o pracę. Przepisy nie narzucają pracodawcom stosowania żadnego z tych rozwiązań.
Formularz wieloosobowej / zbiorczej listy płac, przewidziany do wyliczania wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowach o pracę, jest dostępny w wersji obowiązującej od 1 stycznia 2024 r.
Druk Wieloosobowej / zbiorczej listy płac (WLP) pozwala na:
Zbiorcza lista płac powinna być uzupełniana dokumentami przekazania składek ZUS do organów ubezpieczeniowych oraz zaliczek na podatek do urzędu skarbowego. Lista płac będzie bowiem wyłącznie dowodem wypłaty wynagrodzeń, nie będzie natomiast potwierdzała zapłaty świadczeń z tytułu tych wynagrodzeń do organów skarbowych i ubezpieczeniowych.
Całkowity koszt zatrudnienia, kwotę na rękę dla umowy o pracę, zlecenie i dzieło wyliczysz wygodnie w Kalkulatorze wynagrodzeń / płac na e-pity.pl
Art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
Art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2013, poz. 330 ze zm.), Ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1835).
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.
Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.
Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.